Wednesday, November 3, 2010

Tips penjagaan Kesihatan & kebersihan ayam & reban

Penjagaan kesihatan:
Contoh Pottasium Permanganate
  • Masukkan sedikit Pottasium permanganate ke dalam air minuman untuk ayam itu minum, masuk sedikit saja setakat airnya berwarna jingga muda. Pottasium permanganate ini ada jual di farmasi.

Penjagaan Kebersihan:

Contoh Larutan Dettol

  • Dua minggu sekali tahi-tahi ayam itu disembur dengan larutan Dettol, atau beli sendiri dikedai kimia bahan yang bernama Chloro-phenol, bancuh saja dengan air, sembur saja.           


Contoh Calcium Carbonate Powder
  • Tahi ayam itu juga supaya ia cepat kering dan tidak mendatangkan lalat, taburkan dengan Calcium Carbonante powder – ada dijual di Hardwares yang orang gunakan untuk plaster dinding bata bila membina rumah itu.

6 comments:

  1. Calcium Carbonate Powder n dettol tu klo trkna aym x mti ke aym??

    ReplyDelete
  2. Setakat ni sy pki x penah lg mati ayam2 kat reban tu.Lagipun dettol tu salah satu cara utk basmi kuman,cuma Calcium Carbonate Powder tu jgn tabur byk sgt.Nak lg mudah bancuhkan dgn air dan sembur je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini perkongsian yang baik. Terima kasih Tuan. Berkongsilah lagi

      Delete
  3. Saya gunakan BMO, sejenis cecair organik. Bancuh ngan air lepas tu sembur pada reban, bawah reban dan ngan ayam sekali. Ia mengandungi sejenis bakteria yang mempercepatkan pereputan tahi ayam. Tidak merbahaya pada ayam dan manusia. Malah boleh dicampur sedikit dalam air minuman ayam. Saya amat puas hati sebab ayam2 saya sehat2 dan reban pun tak berbau walaupun ada lebih 100 ekor saya bela dlm kawasan rumah.

    Kalau sembur pada pokok pun boleh jadi subur.

    kamaruddin - 0192269519
    kbm8787@gmail.com

    ReplyDelete