Wednesday, November 28, 2012

Buat EM Pakai Resepi Den

Assalamualaikum.

Kali ni den nak story pasal den try buat EM  pakai resepi sendiri.Bahan-bahan yang den gunakan ialah:

1.Buah kuining yg dah masak 1 kg (dipotong dadu):
   "buah kuining kat umah den ni sume x jadi ada ulat"
2.Telur Ayam Kg. 2 bijik
 "masa den kutip telur tu ada lak jumpa 2 bijik yg retak,tu yg den campur skali'.
3.Isi perut ikan : 500 gram
Ngam2 lak bos den baru lopeh siang ikan sembilang.
4.Ragi/Yis : 1 peket kecil
Den pakai yis jenama mauripan yg kecik tu.
5. Gula merah : 1kg (kat Kg. den harga sekilo RM3.40)
6.Air yang x de klorin : Dalam 1500ml.
Den pakai air paip yg mmg den dh simpan sebulan untuk bagi vaksin kat ayam den.

-Barang2 ni den campurkan sume skali dalam bekas plastik.
-Den pakai 2 bekas plastik,den letak stgh bahagian utk setiap bekas.
-Bukan ape ponuh sgt krg kot meletop bekas ni,dah la den campur dengan yis tu.
-Dah siap tu den simpan kat suhu bilik.
-Setiap hari dlm 2 kali den akan bukak penutup bekas ni bagi gas dia keluar.
-Den akan peram benda ni sebulan sebelum boleh dipakai.
-Den pun x tau jadi ke tak EM den ni.
-Kot jadi nnt den cerito kat korang yo,kot tak jadi dengan segala hormat ke tong sampah la jawabnye.








4 comments:

  1. camne nak tau EM tu jadi ke tak? bau dia wangi?

    ReplyDelete
  2. EM ni kalo jadi bacaan pH dia bawah 3.5 pas tu bau dia masam + harum,kot busuk tu hukum dia buang je la pastu buat baru.

    ReplyDelete
  3. Rasanya, ramuan tu macam untuk buat baja organik kan?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum. Mcmmn jang. Jd ke EM kao?

    ReplyDelete