Wednesday, February 29, 2012

Si Jebon Pikat Baru

Assalamualaikum,

Kali ni den nak perkenal ayam pikat baru den.Jenis2 ayam hutan yg kacuk untuk di buat pikat ni mmg dah lame den bela dan dh byk yg dah di jual pun.Semuanye den eramkan pkai inkubator.Ayam denak yg ini,den bg namenye "Jebon".Haha den main balun je letak name ni..Hantam je lah labu.Baru nak blaja kokok,bulu pun tak habis kluar lagi..Setakat hari ni, ada la 3 ekor ayam pikat yg dah siap ajar dan dah bunuh.Semua ni sedia untuk di let go.Harga RM120 ke RM200.Lagi 2 ekor lagi dalam proses training.Nanti den masukkan gambar ayam2 denak tu.Untuk kali ni jom kita berkenalan dengan Si Jebon .


Friday, February 17, 2012

Membuat Rangka Atap.

Assalamualaikum.

Setelah lama projek terhenti,akhirnya minggu ni projek di sambung semula.Hari ahad minggu lepas kerja2 menaikkan rangka atap untuk reban ayam baru den.Ayam pun dah tak ramai sejak kn sampar bulan lepas,senang ckit den nak bt keje.Kot x nnti time den panjat tangga,ayam2 den ni pun sibuk nak panjat tangga.Den nak potong kayu pun ayam2 ni nyibuk jgk.Yo lah ayam jenis free range,mcm tu la jadi eh.Jom la kito layan gmbr,mcm biasa la den gunakan model, spupu den merangkap assistnt cum. engineer utk roban ni. Kot x do dio ni nolong,den buek sorang2 maunye setaun baru roban den ni siap kot.




Monday, February 13, 2012

Induk Ayam Kg. Baru

Assalamualaikum,

Lepas peristiwa berdarah bulan lepas,akhirnya serangan sampar kat reban den pun reda.
Hampir 250 ekor ayam den terkorban dlam kejadian menyayat hati ni.Yg tinggal pun ada la sekor induk jantan dan 6 ekor induk betina.Ayam denak den pun habis mati sume yg baru nak naik tu.Ada la tggl 6 jantan dan 3 ekor betina.Tu pun dah ada org booking dr awal.Kelmarin den pg tmpt Saudara Ejoi dr Label Hijau kat Sg. Ibor nun.Haha, dia bg den 2 ekor induk jantan dan 6 ekor induk betina.TQ bro,jasamu totap den konang.Harap2 pas ni ghamai la blik ayam den..

Ayam ada dalam bekas,br lps ambik kat Sg. Ibor,Pedas.
 Ni la ayam induk yg den ambik tu.







Friday, January 27, 2012

Proses Vaksin ND

Salam,
Walaupun dah terlambat,den tetap bagi vaksin ND kat ayam2 den,mane la tau kot ade yg terselamat.Moh layan gambar weih.

Vaksin ND Newcastle & Bronchitis Vaccine


Air paip yang telah di biarkan semalaman bagi menghilangkan klorin akan di di letakkan ais bagi mengekalkan suhu 13cel ke 15 cel semasa memasukkan vaksin ND.


Antara Peralatan yang den gunakan dalam proses pemberian vaksin
Keadaan Semasa Proses Pemberian ND Di Jalankan.



Wednesday, January 25, 2012

Sampar Melanda Pedas Backyard Poultry Farm

Salam,
Dugaan utk den awal tahun ni (dari 18/1/2012 sehingga hari ni),reban den di landa sampar,habis kosong reban den poit.Tiada lagi kemeriahan kokok ayam di awal pagi.Tinggal kokok ayam2 pikat den je (jangan ayam2 pikat ni pun kena nnti udah).Ayam bapak den btl2 tinggal sekor je dr 6 ekor.Induk ada la lg tggl dlm 6 ekor.Tu pun setakat hari ni,tah2 besok pun kiok jgk.Den tak de nak tggu ayam tu mati de,den carik mane yg ade tanda2 kene sampar selsema,mata merah,badan lemah dan kepala terlentok je trs den kumpulkan dan sembelih.Den takut berjangkit pulak kat jiran2 den punya ayam nnti.Kot ikut kiraan kasar den dah dekat nak 250 ekor yg mati sendiri dan kene sembelih termasuk la anak ayam dr umur 1 bulan ke 4 bulan,stok ayam utk jualan dan ayam induk.Byk rugi wooo,tapi x pe ni mungkin dugaan dan pengajaran utk den.Lagi pun dpt jugak pengalaman mcm mane nak handle situasi bile kene sampar ni.Jom layan gambar (Gambar Agak Mengerikan)kepada yg lemah semangat di nasihatkan jgn tgk beb.....









Thursday, January 19, 2012

Batch Anak Ayam January 2012

Salam,

Kali ni den nak kongsikan gambar anak ayam den untuk batch bulan Januari 2012.Tahun lepas dlm bulan 10 dgn 11 banyak anak ayam den yg umur 2 bulan ke 4 bulan mati kena penyakit koksidiosis. Jom layan gambar.





Thursday, January 12, 2012

Telur Ayam Kecik

Salam,

Malam tadi pas den balik keje,den tgk kat dalam tray telur ayam den ada sebijik telur kecik.Kebiasaannye kot time hari keje ni ayah den yg akan kutip telur2 ayam dan letakkan kat dalam tray yg dah den sediakan.Saiz telur ayam ni 4 kali lebih kecik dr telur ayam kampung yg biasa tu.Ada org ckap tlur ayam jantan.Den pun tak pasti,den nak cube eramkan,mane tau ada benih dan jadik pulak nnti.